Carnea pe care românii o folosesc preponderent în alimentaţia zilnică este cea de porc sau pui şi, uneori, de vită. Raioanele de carne ale magazinelor arată din plin acest lucru. Totuşi, printre tradiţionale produse din carne de porc, pui sau vită, au început să se strecoare şi unele produse “excentrice”, precum salamul de cerb, pateul de căprioară cu trufe mousse din fazan sau bibilică, dar şi mezeluri din carne mistreţ. Sunt doar câteva dintre specialităţile cu care producătorii români au început să se mândrească şi în alte ţări.
Parfumate cu mirodenii și ținute la maturat perioade lungi de timp aceste delicatese se găsesc şi în majoritatea băcăniilor din ţară sau în magazinele marilor lanţuri de magazine.
Printre aceste produse se numără şi cele ale companiei din Zalău, Silvania Gourmet, ce oferă delicatese din carne de vânat, mezeluri fără E-uri și pateuri fără E-uri. De asemenea, produsele nu conțin coloranți sau conservanți artificiali, fiind recomandate inclusiv copiilor.
“Produsele Silvania Gourmet sunt construite pe un suport de materie primă preponderent din vânat sălbatic (crud uscate si fiert afumate 51%, italienești 98%), aspect care influențează considerent valorile nutriționale, cât și conținutul de vitamine și minerale care se regăsesc în produse”, se arată pe site-ul companiei.
Alte beneficii ale cărnii de vânat: conținut de fosfor mai mare decât carnea de pește; carnea de cerb conține cu 50% mai puține grăsimi decât carnea de vită; carnea de căprioară conține cu 70% mai puține calorii și cu 50% mai puține grăsimi decât carnea de vită; carnea de mistreț are același nivel de lipide precum carnea de pui.
Există vânat domesticit, crescut în ferme preponderent cu porumb sau cereale, însă aroma cărnii de vânat sălbatic este diferită ca și gust de cel al cărnii de vânat domesticit, tocmai datorită faptului că acesta din urmă se hrănește preponderent cu ghinda – o formă de Achena (fruct uscat indehiscent), consumată de mistrețul, cerbul, capriorul si muflonul sălbatic care îi conferă o aromă specială și specifică cărnii.
Produsele regăsesc pe rafturilor marilor lanţuri de magazine din ţară, însă aproape 30 la sută din producţie merge spre export.
”Cifra de afaceri pe produsele de vânat este de un milion jumătate de euro. Ţările în care am vândut până acum au fost Cehia, Ungaria unde am avut o colaborare permanentă Ucraina, Republica Moldova unde avem o colaborare permanentă şi chiar Dubai”, susţine Andrei Pădurean, manager operaţional.
Astfel de firme care oferă preparate din carne de vânat au apărut însă în întreaga ţară, ca dovadă că astfel de specialităţi, cu toată “excentricitatea” lor, se caută şi sunt apreciate de consumatorii care se gândesc la sănătatea lor.