În ultima vreme, se trag tot mai multe semnale de alarmă în legătură cu propunerile de planuri cadru care includ prea puține ore la disciplina Geografie. Unul dintre Memoriile care atrag atenția privind planurile cadru pentru învățământul liceal spune că “geografia trebuie să se regăsească în planurile pentru toți anii de studiu, iar în clasa a XII-a, fiind disciplină de Bacalaureat, pentru care optează majoritatea elevilor, să fie alocate 2 ore pe săptămână”.
În prezent, noile propuneri de planuri cadru indică o diminuare a orelor de Geografie sau absența lor totală pentru anumiți ani de studiu, ceea ce va avea consecințe negative asupra formării profilului absolventului de liceu. În prima variantă, planul cadru pentru clasa a XII-a prevede doar o singură oră de geografie/săptămână pentru filiera teoretică, unde peste 70% dintre elevi aleg disciplina ca și probă de Bacalaureat.
Pentru filiera tehnologică, se alocă Geografiei tot o resursă de timp de o oră pe săptămână pentru fiecare an de studiu din ciclul liceal.
La filiera vocațională-profilul artistic, specializarea arhitectură, avem o oră de geografie în toți anii de studiu, iar la specializările muzică, arte plastice, arta actorului și coregrafie lipsește total în clasele a X-a și a XI-a și reapare în clasa a XII-a, cu 2 ore pe săptămână, fiind opțiune majoritară a elevilor la proba la alegere a examenului de Bacalaureat.
Profesorii de Geografie își exprimă îngrijorarea pentru studiul în salturi al acestei discipline care va determina multe cazuri de insucces pe plan școlar.
Un profesor de geografie din Zalău, care predă la o unitate de învățământ liceal cu profil tehnologic din apropierea municipiului, care a dorit să își păstreze anonimatul, este indignat de felul în care se minimalizează importanța Geografiei ca și disciplină de studiu. În opinia sa, “Geografia nu reprezintă doar locuri, locații pe o hartă. Disciplina în sine reprezintă și studiază conexiuni globale și creații incredibile. Sunt oameni și culturi, economie și politică și este esențial să înțelegem lumea interconectată…iar dacă scoatem Geografia de la liceu, atunci cum să o putem înțelege, cum să o putem dezbate, cum să putem fi într-o sinergie, ce rezultă de aici? Fără Geografie nu ești nicăieri, fără excursii, fără drumeții, copiii vor înțelege că Pământul este plat…văd doar locații pe hârtie. Geografia intră în contact direct cu propria viață a fiecăruia și cu propriile orizonturi”, ne spune profesorul.
Potrivit dascălului, prin instrumentele la îndemână, Google Earth, telefonul mobil sau site-urile de internet, Geografia nu poate fi predată ca un simplu capitol la alte discipline.
“Imaginile clipesc în fața elevilor noștri la televizor, pe dispozitive portabile și în diferite suporturi media, dar cum explici unui elev cine, ce, când, unde, de ce și cum au apărut universul, atmosfera, apele, plantele, animalele, solul, cutremurele sau vulcanii? Din știrile zilnice? Sau doar dintr-o serie de puncte pe hartă?”, se întreabă profesorul.
Există îngrijorare în rândul profesorilor și elevilor în ceea ce privește carențele de informații care vor apărea, în perioadele în care se va sări la propriu peste studiul Geografiei ca și disciplină și, nu în ultimul rând, se atrage atenția asupra locurilor de muncă care se pierd implicit, de pe urma tăierii de ore și micșorarea normelor de lucru a profesorilor.
Românilor le sunt suficiente cunoștințele în domeniul geografiei doar pentru a ști să meargă la sparangel, căpșuni și alte munci pe care cetățenii altor țări normale nu sunt dispuși să le facă! De fapt românilor nu le mai trebuie școală deloc (vezi școala din pandemie, lipsa cronică a manualelor…). Țara trebuie să-i pregătească „temeinic” ca să devină majoritatea sclavii altor țări șau în cel mai bun caz slugile multinaționalelor din aceleași țări…