Iarna este un anotimp capricios și destul de dificil pentru toți posesorii de autovehicule. Cu cât mașina este mai veche și are mai mulți kilometri la bord, cu atât iarna va trece mai greu. Înainte de a pleca la drum, trebuie să te asiguri întotdeauna că mașina este în stare bună de funcționare.
“Chiar dacă mașina ta este veche sau aproape nouă, când temperaturile scad destul de mult, pot apărea o grămadă de probleme. Trebuie să verifici nivelul de concentrație pentru antigel, bujiile, bateria, anvelopele și alte elemente pentru a te asigura că totul funcționează corect și, astfel, nu vei avea nici o problemă pe drum” ,ne spune mecanicul auto Florin Stoian.
Pentru a intra în iarnă liniștiți și pentru a evita costurile și alergătura rezultate din defecțiuni survenite în sezonul rece, este necesar să alocați 1-2 ore pentru o verificare a mașinii. Potrivit specialistului, problemele principale cu care se pot confrunta șoferii pe timpul iernii sunt legate de pornirea autovehiculului, schimbarea anvelopelor, sistemul de închidere a mașinii, frânele și nu, în ultimul rând, substanțele corozive folosite pentru curățare în sezonul rece.
“Vă dau un exemplu…mașina pornește mult mai greu și există riscul să vă lase de tot dacă aveți probleme cu bateria, bujiile sau injectoarele. De aceea e recomandat să testați starea bujiilor sau a releelor și să le înlocuiți dacă se impune. La mașinile diesel e o problemă constantă cu bujiile incandescente. Apoi schimbarea anvelopelor este, probabil, cel mai important lucru pe care trebuie să-l faceți încă dinainte să intrăm în iarnă. Verificați constant presiunea din pneuri!” ne sfătuiește mecanicul.
Legat de sistemul de închidere a mașinii care poate îngheța foarte ușor în nopțile geroase, specialistul ne recomandă să folosim o soluție anti-îngheț pentru încuietori și o soluție cu silicon pentru chedere.
“Fiți atenți la frâne! Se comportă destul de diferit atunci când temperaturile scad foarte mult. Trebuie să te asiguri că sistemul de frânare este bun. Plăcuțe, discuri, lichid de frână, frâna de mână sunt detalii la care e bine să fiți atenți în fiecare seară. Dacă lăsați frâna de mână trasă pe timpul nopții și temperaturile scad sub 0 grade, umezeala poate îngheța sistemul mecanic și frâna de mână se poate bloca foarte ușor. Nu cred că vă doriți să descoperiți că frâna de mână este blocată la prima oră, când trebuie să plecați la serviciu”, atrage atenția mecanicul Florin Stoian.
Par detalii nesemnificative, dar substanțele corozive folosite frecvent pentru curățarea străzilor de polei și zăpadă nu fac deloc bine mașinilor. Acestea sunt foarte corozive pentru caroseria mașinii, de aceea este recomandat și important să îți speli mașina o dată pe săptămână, mai ales când este zăpadă afară.
“Fac meseria asta din 1994 și vă rog să mă credeți …oamenii tot nepregătiți sunt atunci când vine iarna. De aceea le recomand, per total, să folosească constant combustibil de calitate, lubrifianți buni și e foarte important să meargă la un service auto pentru a verifica și remedia eventualele defecțiuni. Este vorba până la urmă de siguranța vieții fiecăruia și e bine să rămânem vigilenți”, conchide mecanicul auto.
E bine de știut că pentru neconformitate în trafic se aplică sancțiuni, se retrag certificatele de înmatriculare a autovehiculelor, se imobilizează vehiculele și se anulează ITP-uri. Cele mai multe neconformități constate de inspectorii RAR se referă la defecțiuni tehnice majore și periculoase la sistemul de frânare, de direcție, punți, jante, anvelope și suspensie, șasiu, sistem de iluminare, semnalizare și depășirea nivelului maxim admis de emisii poluante.