Realizarea aducţiunii de gaz şi finalizarea asfaltării tuturor drumurilor din cele opt sate ale comunei se numără printre principalele proiecte pe care administraţia locală din Hida le are în vedere pentru viitor.
Potrivit primarului comunei Hida, Dumitru Petruş, introducerea gazului ar putea fi unul din principalele argumente pentru reîntorcerea oamenilor la sat, în condiţiile în care comuna a pierdut în ultimele decenii circa 60 la sută din populaţie.
„Dacă în 1976 Hida avea 6.500 de locuitori, acum avem 2.750, cu menţiunea că mai avem câteva sute de cetăţeni care au adresa de domiciliu în Cluj Napoca sau Zalău. Avem localităţi depopulate, precum Miluan şi Păduriş. Trebuie să menţionăm foarte clar: satele nu se vor repopula niciodată în România, atâta timp cât nu au asigurată partea de alimentare cu gaz. Nu va veni nimeni de la oraş, de la Cluj Napoca sau de la Zalău, să aprindă focul, să stea de vineri până luni sau să stea aici şi să aducă lemne din pădure. Nici măcar nu sunt nişte depozite de lemne, de unde cei care vin în sat să poată cumpăra. Asta e cea mai mare problemă care există cu privire la întoarcerea cetăţenilor la sate. Eu aşa o văd, pentru că am discutat cu ei”, susţine primarul din Hida.
În acest context, administraţia locală are în vedere fondurile europene din perioada de programare 2021-2027 pentru un proiect de alimentare cu gaz a comunei.
„Punctul forte şi cel mai important este gazul. Am început să facem demersuri, pentru că se ştie că vor fi fonduri europene, în perioada 2021-2027. Comisia Europeană a aprobat fonduri pentru aducţiune de gaz la sat. Eu spun că acesta este punctul forte pentru întoarcerea oamenilor la sate. Noi, administraţia locală, am mers foarte mult pe ideea de a dezvolta infrastructura. Eu nu spun că trebuie să neglijăm învăţământul sau alte domenii, dar ca să ajungem la învăţământ trebuie să dezvoltăm infrastructura şi dacă avem drumuri, apă, canal şi gaz putem spune că se întorc oamenii, dacă se întorc oamenii avem şi copii, dacă avem copii avem şi şcoală şi performanţă şi tot de trebuie. Dacă vom reuşi să aducem şi gazul, la Hida vor fi condiţii ca la oraş, mai ales că ne aflăm la o distanţă de 50 şi ceva de kilometri până la Cluj, 30 şi ceva de kilometri până la Zalău. Dacă vrei, poţi merge la oraş la un teatru, la sport sau la muncă”, precizează acesta.
Printre proiectele de viitor se numără şi reabilitarea a 35 de kilometri de străzi din comună.
„Suntem pe lista sinteză al CNI cu proiectul de reabilitare a 35 de kilometri de străzi din comuna Hida. Noi am depus documentaţie pentru fiecare localitate. Hida fiind o comună foarte mare, cu opt localităţi, mai avem circa 35 de kilometri de modernizat. Trebuie să recunoaştem. Toate sunt foarte importante, dar drumurile sunt prioritare, pentru că pe ele circulă toată lumea”, afirmă edilul şef din Hida.
De asemenea, se intenţionează construirea a două poduri, în satele Stupini și Sânpetru Almașului, a unui podeț în satul Stupini, lucrare demarată deja, şi extinderea iluminatului stradal cu lămpi pe led în toate satele comunei.
Alte proiecte de viitor vizează: construirea unei capele în satul Racâş, din bugetul local; aducțiune de apă în satul Trestia; extinderea rețelei de canalizare; modernizarea bazei sportive din Hida; extinderea Centrului Medical, prin creearea unor cabinete medicale suplimentare; amenajarea unui parc cu locuri de joacă pe strada Mochii; construirea unei Case de cultură în zona parcului central Hida; continuarea modernizării centrului de comună şi reparații capitale la biserica de lemn, monument istoric, din Hida.
În cee ce priveşte Conacul Hatfaludy, de asemenea o clădire monument istoric, aflat în stare de degradare, primarul comunei precizează faptul că a făcut nenumărate demersuri la proprietarii acestuia pentru a-l reabilita. Doarece până în prezent nu s-a întâmplat nimic, administraţia locală a luat decizia, conform legii, de a impozita cu 500 la sută această proprietate, în speranţa că proprietarii vor lua măsuri pentru salvarea clădirii.