Doi lei pe kilometru! Atat au hotărat taximetriştii că este preţul cu care reuşesc să nu meargă in pierdere, deşi sunt conştienţi că sălăjenii nu şi-l permit cu uşurinţă.
Cursa cu taxiul s-a scumpit din 1 decembrie. Tariful pe kilometru a fost majorat la doi lei. Pană la sfarşitul lunii noiembrie preţul perceput de firmele de taxi zălăuane pe kilometru era de 1,7 lei, tarif de zi, 1,89 de lei pe kilometru, tarif de noapte, perceput după ora 22,00 şi doi lei pe kilometru pentru cursele externe, adică cele inafara oraşului. Iar de la 1 decembrie, taximetriştii au convenit să perceapă un tarif unic, de doi lei pe kilometru.
Scumpirea combustibi-lului, a pieselor de schimb şi introducerea unui impozit suplimentar i-a determinat pe taximetrişti să majoreze tarifele. „Am convenit cu toţii majorarea preţului deoarece seara cand tragem linie nu mai rămanem aproape cu nimic. Nu mai putem supra-vieţui aşa. Pentru o perioadă vom rămane la acest tarif”, a menţionat un reprezentant al firmei Gold Meseş Taxi. Potrivit acestuia, preţul nu a mai fost majorat de circa trei ani, mai mult o perioadă tariful pe kilometru perceput de firmele de taxi a fost redus, de la 1,7 lei la 1,39 lei, după care s-a revenit la 1,7 lei pe kilometru. Preţul unei curse a crescut, in medie, aproxi mativ cu un leu, depinde de distanţa parcursă. De exemplu, o cursă cu taxi din Gară pană in Brădet depăşeşte cu caţiva bănuţi 15 lei, a explicat un şofer de la ProTaxi. „Depinde de cursă. La cursele lungi nu se observă o diferenţă foarte mare, ci la cursele mai scurte”. Cum sunt Perla – Dumbrava sau Astralis- Centru care erau aproape cinci lei, şi care costă acum, aproximativ şase lei. Sau de langă Şcoala Gene-rală Nr.1 pană la Spital, care costa in jur de patru lei,acum este aproape cinci lei.
Puţini clienţi lasă bacşis
Cursele sunt puţine, abia după 14 ore de muncă reuşesc să strangă cate ceva, susţin taximetriştii. Puţini clienţi se indură să rotunjească suma de plată in favoarea taximetristului. Aceştia fac parte din categoria celor care aşa s-au obişnuit incă dina-intea majorării tarifului să mai lase un leu, doi in plus. Insă, cei mai mulţi sunt cei care aş-teaptă şi ultimii bănuţi, concentrandu-şi privirile pe ceasul care indică suma de plată.
Taximetriştii au grijă de clienţii lor
In ultima perioadă, cli-enţii sunt cei care primesc „ciubucul”. Taximetriştii rotunjesc suma in favoarea clienţilor, lăsand caţiva bănuţi de la ei. „Dacă suma de plată este, de exemplu, de 6,2 sau 6,3 de lei, cerem clientului şase lei. Lăsăm aşa, de la noi. Dacă e 6,4 atunci rotunjim la 6,5 lei”, explica un taximetrist.
„Preţ exagerat pentru sărăcia din Zalău”
„Suntem conştienţi că preţul este exagerat pentru sărăcia din Romania, dar preţul la combustibul a crescut cu 50 la sută in ultimii doi ani. Acum cu 50 de lei cumpăr doar 10 litri de combustibil, iar in urmă cu doi ani cumpăram 15 litri pe aceşti bani”, a explicat un taximetrist de la EuroVip Taxi, arătand bonul de benzină. „Ce să facem, ridicăm şi noi din umeri cum fac şi cei care au mărit preţurile”.
„Nu aveam cum să mai rezistăm…”
…Este de acord cu colegul său şi şoferul de taxi de la Pro. „Am fost nevoiţi să majorăm tariful. Toate s-a scumpit, combustibil,piese de schimb. Sunt tot felul de taxe de plătit. Insă drumurile tot proaste sunt. S-a introdus incă un impozit, de 200 de lei, TVA a fost majorat. Nu aveam cum să mai rezistăm aşa. Iar tariful nu l-am majorat de trei ani”, a explicat acesta.
„Cine lucrează in pierdere?”
Mult mai inverşunat, un alt taximetrist intreabă: „Cine işi deschide o afacere şi lucrează in pierdere? Ştiţi cat costă piesele de schimb? S-au dublat preţurile. Acum vine iarna. Au crescut pre-ţurile şi la anvelopele de iarnă. Nu am majorat tariful cand a crescut TVA-ul, dar acum nu mai rezistăm altfel. Iar o nouă majorare a tarifului nu va fi posibilă prea curand”.