Prin peretele biroului primarului din Jibou se vede, permanent, un petic de cer albastru. Nu, nu e vorba de spărtură nereparată a zidului, ci o pictură 3D realizată de un profesor de desen din localitate, din dorinţa ca cel care conduce urbea să aibă mereu parte de „cer senin” în proiectele de modernizare a oraşului de pe Someş. „E ca şi cum cerul şi lumina ar fi mereu de strajă în birou”, spune Dan Ghiurco, primarul Jiboului.
Artera principală a Jiboului, fără cabluri şi capete de pod, dar cu iluminare cu led
Jiboul are astăzi una din cele mai moderne artere de circulaţie din judeţ, una demnă nu doar de anul 2020, ci chiar de ceea ce înseamnă un oraş european din 2020. Pornind de la principiul că străzile sunt „cartea de vizită” a unui oraş, în condiţiile în care Jiboul găzduieşte cel mai vizitat obiectiv turistic din judeţ – Grădina Botanică, administraţia locală a avut în vedere reabilitarea şi modernizarea arterei principale a oraşului. Pe lângă obişnuitul asfalt de pe carosabil şi amenjarea trotuarelor, primarul şi-a dorit ca artera principală să aibă patru benzi de circulaţie, câte două pe sens, rigole acoperite, o zonă verde, dar utilităţile introduse în subteran şi, bineînţeles, iluminare stradală cu leduri.
„Strada Tudor Vladimirescu şi strada Odorheiului sunt una în prelungirea celeilalte şi reprezintă principala arteră a oraşului, din centru către ieşirea spre Baia Mare. Împreună cu străzile laterale, ele acoperă jumătate din oraş. Lungimea este de aproape doi kilometri. Modernizarea şi reabilitarea drumului a fost realizată cu fonduri guvernamentale obţinute prin PNDL – 90% şi o contribuţie proprie de 10%. De aici au venit banii pentru trotuare şi drum. Valoare totală a fost de 6,5 milioane de lei. Dar partea cea mai costisitoare a fost însă introducerea în subteran a utilităţilor. Electrica a făcut introducerea în subteran a cablurilor de electricitate pe o lungime de patru kilometri, adică pe fiecare partea a drumului. În total sunt circa 600 de proprietăţi vizate de această modernizare, adică şi străzile adiacente. Investiţia a fost făcută de Electrica şi nu a fost o investiţie mică. De asemenea, Delgazul a introdus în subteran reţeaua de gaz pe artera principală, pe cheltuiala lor. Noi am avut, în paralel, un proiect finanţat din bugetul local cu aproape trei milioane de lei pentru introducerea în subteran a reţelei de iluminat public şi fibră optică. Am modernizat iluminatul public şi l-am făcut pe leduri”, a precizat Dan Ghiurco.
Inundaţiile, prevenite printr-o staţie de pompare a apei pluviale
Un element de unicitate pentru proiectul de modernizare şi reabilitare a arterei principale o constituie staţia de repompare a apei pluviale. În zona cea mai joasă a drumului a fost construit un bazin subteran în care se colectează apele pluviale, ce sunt mai apoi dirijate, cu ajutorul a trei pompe, către râul Someş. O soluţie simplă, ce ar putea fi un exemplu de „bună practică” pentru oraşe precum Zalău sau Şimleu Silvaniei, unde au loc periodic inundaţii, în cazul ploilor abundente.
Un alt proiect privind infrastructura rutieră este cel de modernizare a străzii Wesselenyi, care duce din centru spre Grădina Botanică. Strada a fost lărgită şi vor fi realizate locuri de parcare şi trotuare pavate cu granit, alături de iluminat stradal cu leduri pe ambele părţi ale drumului. Locuri de parcare suplimentare vor fi amenajate în zonă prin acoperirea unei văi, unde în trecut creşteau doar buruieni şi răchită. Proiectul urmează a se finaliza în circa trei săptămâni.
Exceptând artera principală menţionată, Jiboul mai are două artere importante, din centru spre gară şi cea de la ieşirea spre Zalău, ce au fost în programul de reabilitare a DN1H, pentru că ele sunt încadrate ca şi drumuri naţionale. Primăria nu poate interveni pe aceste drumuri, iar Dan Ghiurco este nemulţumit de faptul că ele nu pot fi modernizate asemeni arterei principale.
„Supărarea mea e că pe cele trei străzi de pe cele două artere a fost reabilitată doar infrastructura rutieră. Ei nu s-au dus mai departe să modernizeze şi acostamentele şi rigolele. Ar fi trebuit să facă nişte rigole subterane pentru apele pluviale. Ei a făcut doar partea carosabilă şi câteva podeţe. Eu am depus o solicitare şi anul trecut şi anul acesta, în primăvară, am fost la DRDP Cluj. Mi-aş fi dorit să nu mai văd acolo şanţuri, capete de pod, acostamente de pământ şi să fie „închis” drumul dintr-o parte în alta, doar cu trotuare, spaţii verzi şi două benzi pe sens”, precizează primarul. Deşi au existat promisiuni de modernizare pentru acest an de către cei de la DRDP Cluj, ele nu s-au contretizat până în prezent.
Planuri pentru viitor
Intenţiile lui Dan Ghiurco nu se opresc aici, administraţia locală având în vedere un proiect major de reabilitare a tuturor străzilor din oraş.
„Am reuşit, după un an şi ceva, să întăbulez toate străzile din Jibou. Acum s-a finalizat un Studiu de Fezabilitate pentru modernizarea tuturor străzilor din Jibou, ceea ce înseamnă trotuare pe fiecare stradă, canalizări pluviale, accese la proprietăţi, iar unde străzile permit, piste de biciclete. E o valoare foarte mare, de circa 20 de milioane de euro. Însă e vorba de modernizarea a peste 30 de străzi. Eu l-am pregătit şi acum caut o sursă de finanţare. Proiectul se va putea face doar după finalizarea lucrărilor de canalizare din „Proiectului regional de dezvoltare a infrastructurii de apă și apă uzată din județele Cluj și Sălaj”. Firma care face lucrările pe lotul Jibou a promis că va începe lucrul în luna septembrie. În prezent, două treimi din străzile din Jibou nu au canalizare”, afirmă primarul Jiboului.
Una peste alta, Jiboul din 2020 are o „carte de vizită” dată nu doar de frumoasă Grădină Botanică, ci şi de drumurile care duc spre ea. Sau, altfel spus, chiar dacă priveşti zilnic în biroul tău la un petic de cer, poţi fi şi cu picioarele pe pământ.