Duminică, in Ajun de Sfantul Nicolae, Piaţa de maşini din Zalău era ingheţată. Şi la propriu şi la figurat. Un vant tăios imi trecea prin toate veşmintele, numărul tranzacţiilor efectuate alaltăieri, in piaţa de langă Registrul Auto Roman tindea spre zero. Majoritatea maşinilor aduse in piaţă spre vanzare erau fabricate inainte de anul 2000, avand preţuri cuprinse intre 1500 şi 5000 de euro, in funcţie de anul de fabricaţie, marcă şi nu in ultimul rand dacă erau sau nu inmatriculate. Un alt punct forte al maşinilor aduse spre vanzare era faptul dacă aveau sau nu RAR-ul făcut, sau dacă erau programate la RAR pană la data de 31 decembrie. Faţă de alte dăţi, puţini zălăuani, sălăjeni in genere, am găsit in piaţa de maşini, marea majoritate venind aici din curiozitate. Aşa se face că pană la orele pranzului nu s-au vandut decat două maşini.
Maşini din secolul trecut
Costel Silaghi s-a imprumutat in bancă şi a adus in ţară opt maşini. Asta in vară. Incă mai are cinci de vanzare, toate fabricate inainte de 2000. „Degeaba aducem maşini mai noi de dincolo că nu trec. Abia dacă au oamenii bani pentru maşini mai vechi şi nici astea nu trec. Ne aşteptam ca acum, inainte de noua taxă auto să avem ceva vanzări, dar aproape nimic. Am auzit de la cineva că nu se va schimba taxa la 1 ianuarie. Sperăm să fie adevărat”. Un alt comerciant de maşini, Dorel Hosu din Jibou, a incercat să dea şi o explicaţie a faptului că nu se vand maşini „Mulţi dintre cei care doresc să-şi cumpere maşini se duc singuri după ele in Germania sau Franţa. Cred că aşa ies mai ieftin. Dar nu este aşa. De aceea nu se vand maşini nici in piaţă şi este coada acea imensă de la RAR” a precizat Dorel Hosu.
Preţuri şi preţuri
Preţurile maşinilor aflate alaltăieri in piaţă variau in funcţie de caracteristici. Astfel un VW Golf IV, fabricat in 1999, inmatriculat costa 4.500 de euro negociabil, in timp ce un Opel Astra fabricat in 1993, neinmatriculat, costa 1350 de euro negociabil. Un şimleuan oferea spre vanzare o Dacia Logan, fabricată in 2006 la preţul de 4.100 de euro, in timp ce o Dacie 1300 fabricată in 1999 costa 5.300 de lei. Printre autoturismele mai scumpe am intalnit un Audi A6, din anul 2001, care costa 11.500 de euro negociabil şi un Audi A4, fabricat in anul 2000 la preţul de 10.800. Intre autoturismele de aceeaşi categorie şi caracteristici exista o diferenţă de aproximativ 500 de euro intre cele inmatriculate şi cele neinmatriculate. „Mai jos de atat nu putem cobora preţurile. Lumea işi inchipuie că cine ştie cat caştigăm la o maşină adusă de dincolo. In realitate abia dacă avem 100-150 de euro caştig” imi spunea un dealer. Cert este că duminică in Piaţa de maşini din Zalău vanzările au fost foarte slabe, abia dacă au fost incheiate pană la spartul targului 5-6 tranzacţii.