In programul vizitei de ieri a premierului Ludovic Orban la Zalau a figurat si o intalnire cu reprezentantii mediului privat salajean, la invitatia Clubului Oamenilor de Afaceri Silvania.

Aproximativ 45 de antreprenori din judet au prezentat si au dezbatut problemele cu care se confrunta cel mai des, impreuna cu premierul Ludovic Orban, ministrul Economiei, Virgil Popescu, ministrul Transporturilor, Lucian Bode, presedintele ANAP, Eugen Cojoaca, si prefectul judetului Salaj, Virgil Turcas. Au mai luat parte la intalnire reprezentanti ai unor firme reprezentative din judet, dar si reprezentanti ai altor structuri asociative patronale.

Pornind de la premisa ca numai printr-un dialog constructiv intre Patronate si Guvern, indiferent de culoarea politica a acestuia, se pot obtine rezultatele scontate, oamenii de afaceri au subliniat importanta mediului privat, adevaratul motor al economiei.

Lamuriri despre fondurile europene

Oamenii de afaceri au atras atentia ca Romania atrage anual fonduri europene de circa 1,2 % din PIB , ceea ce reprezinta mult prea putin si au exemplificat procentual si cateva grade de absorbtie pe unele axe, la finalul anului 2019: PNDR – 52,3 %, Program Operational Regional (POR) – 24 %, Program Operational Infrastructura Mare – 27,3 %, Program Operational Competitivitate – 25,13 %, Program Operational Capacitate Administrativa – 23 %.

Premierul, completat si de ministrul Economiei, a declarat ca programele vor continua, enumerand si o parte din cele aflate in derulare. Un raspuns concret si punctual nu a existat, insa.

Investitiile si infrastructura, subiecte importante

Oamenii de afaceri salajeni au vorbit despre faptul ca, in primele 4 luni din acest an, datoria publica s-a majorat cu peste 32 miliarde Lei , undeva spre 38% din PIB iar spre finalul acestui an se estimeaza ca va ajunge la peste 45 % din PIB, coroborat si cu o posibila crestere a alocatiilor si a pensiilor, intreband, in acest context, daca vor mai ramane bani si pentru infrastructura.

Ministrul Lucian Bode a afirmat ca in aceasta perioada, desi dificila, s-au deblocat mai multe proiecte de infrastructura iar constructorii s-au mobilizat mult mai bine ca si pana acum 4 luni. Se are in vedere alocarea unor sume importante pentru infrastructura, au promis guvernantii.

Invatamantul dual, pe lista subiectelor abordate

Oamenii de afaceri salajeni considera ca invatamantul dual a devenit un program social, iar elevii se indreapta catre aceasta forma de invatamant in principal pentru a incasa acea bursa lunara de 200 de lei de la angajator , plus 200 de lei din partea statului. Majoritatea lor provin din familii dezorganizate sau din familii cu o stare materiala foarte proasta si, din pacate, pentru majoritatea dintre acestia educatia nu reprezinta prioritatea lor principala, au declarat patronii salajeni.

In opinia premierului, tinerii sunt atrasi de „mirajul strainatatii”, iar un rol important pentru a-i face sa ramana in tara il are educatia facuta de parinti si de profesori.

Soseaua de centura, un alt subiect de interes

Reprezentantii mediului de afaceri au cerut lamuriri cu privire la stadiul actual al licitatiei pe sectorul 2 al soselei de centuraocolitoare a municipiului Zalau.

Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a recunoscut ca, personal, considera ca in momentul finalizarii tronsonului de autostrada din Salaj spre nodul de la Aghires, acest proiect si-ar dovedi inutilitatea, amintind faptul ca acest sector de sosea ocolitoare parcurge, practic, circa 4 km in paralel cu sectorul de autostrada. Pe de alta parte, ministrul a data sigurari ca se vor face toate eforturile pentru continuarea acestui proiect precum si pentru finantarea lui, atata timp cat la demararea lui, undeva prin 2008, nu se stia exact traseul noii autostrazi si nici momentul finalizarii ei.

Aparat bugetar redus si eficient

Desi antreprenorii au vorbit despre un aparat bugetar redus si eficient, care se poate obtine accelerand digitalizarea, premierul a afirmat ca o astfel de masura nu va fi luata.

„Pana la alegeri, categoric NU”, a afirmat prim ministrul, explicanmd ca majoritatea in Parlament nu este, totusi, a PNL. Dupa alegeri, in cazul unei majoritati , se are in vedere acest lucru, a afirmat Ludovic Orban, cu mentiunea ca , oricum, prin ministere s-au facut deja reduceri de personal in aceasta perioada.

Oamenii de afaceri au mai punctat un aspect, si anume cel legat de faptul ca cheltuielile statului cu pensiile si salariile reprezinta circa 70% din veniturile bugetului consolidat, iar salariile bugetarilor sunt, totusi, cu peste 30% mai mari decat salariul mediu pe economie din mediul privat. Antreprenorii au recunoscut ca nu isi permit sa ofere salariile de la stat, si nici sa aiba structuri de personal la fel de complexe, de la directori adjuncti pana la soferi personali.

Cand vom circula pe autostrada?

O alta intrebare a fost legata de momentul in care salajenii vor putea circula, efectiv, pe autostrada despre care se povesteste de atatia ani.

Ministrul Lucian Bode a afirmat, inca o data, ca semnarea contractului pentru tronsonul Zimbor-Poarta Salajului e un moment istoric pentru Salaj, completand ca pe sectorul Chiribis – Biharia s-a dat drumul la lucrari iar sectorul Biharia-Bors va fi finalizat in acest an. Celelalte sectiuni de pe teritoriul judetului Salaj sunt in pregatire pentru licitatie. A lansat totusi un termen foarte optimist, cred antreprenorii salajeni, de circa 3 ani de zile.

Contributiile sociale nu se reduc

Oamenii de afaceri au vrut sa afle daca guvernantii au in vedere o eventuala reducere a contributiilor sociale pe munca. Raspunsul premeirului a fost un nu categoric, argumentat prin faptul ca bugetul este oricum limitat.

Lamuriri legate de Programul IMM Invest

Pana in acest moment, peste 12 390 de IMM-uri au fost respinse de catre banca din cauza neindeplinirii conditiilor de eligibilitate, o parte dintre acestea fiind puternic afectate de Pandemia de Covid 19. Asa cum declara FNCGIMM, operatorii economici pot incerca sa apeleze la maxim trei finantatori (banci). Daca cererile lor sunt respinse de toti cei trei finantatori, care este totusi sansa lor de a primi vreun sprijin din partea statului, au vrut sa afle antreprenorii.

Un alt aspect important punctat de acestia a fost situatia in care, de exemplu, trei firme considerate firme legate- partenere, a caror numar de angajati cumulati, depaseste 250 oameni, firmele nu se mai califica pentru a accesa programe destinate IMM-urilor , chiar daca celelalte criterii de stabilire a IMM-urilor sunt indeplinite (cifra de afaceri sau limita maxima a activelor). In astfel de cazuri, statul pedepseste firmele care au multi angajati, ceea ce nu este normal, considera oamenii de afaceri.

Ludovic Orban a declarat ca se are in vedere o analiza mai detaliata a acestor aspecte si lansarea unui alt program de forma IMM Invest, care sa rezolve aceste inechitati. De altfel, se va face o analiza si a ratelor de refuz a celor 4 banci cuprinse momentan in program si, in cazul constatatarii unei diferente mari intre ele, se va avea in vedere inlocuirea celor care nu reusesc sa epuizeze plafonul maxim care le-a fost aprobat cu alte societati bancare, sustine prim ministrul.

Concedii medicale date prea usor

„Noi, mediul de afaceri, semnalam probleme legate de acordarea mult prea usor a concediilor medicale, de catre unii medici de familie, in marea lor majoritate pana in maxim 5 zile, perioada care se plateste conform legii de catre angajator. Nu credeti ca pentru a elimina aceste eventuale abuzuri si inechitati, ar fi mai corect ca si primele 5 zile acordate sa fie platite tot de stat, pentru a avea un control mai strict impotriva acestor practici?” Aceasta a fost o alta problema abordata in cadrul intalnirii de ieri, iar premierul a fost de acord cu sugestia venita din partea angajatorilor.

Alte subiecte discutate au facut referire la simplificarea Declaratiei Unice, sustinerea sectorului productiei de mobilier, problema deschiderii restaurantelor dar mai ales a salilor de evenimente, reducerea birocratiei si a timpilor de plata pentru beneficiarii proiectelor cu fonduri nerambursabile.