Meseria de profesor, termen in care includem toate categoriile de cadre didactice, precum educator, invăţător, profesor etc, a ajuns in prezent prost plătită, prost văzută, puţin apreciată. Meseria despre care se spune că se practică numai din vocaţie şi presupune tact pedagogic, răbdare, dăruire, metodă, nu are doar partea „vizibilă” de majoritate. Mulţi, inclusiv preşedintele Băsescu, au impresia că meseria de dascăl presupune doar munca de patru sau cinci ore la clasă. Pregătirea activităţii ce urmează să fie desfăşurată cu elevii presupune insă un efort intelectual asiduu. „Aprecierile despre dăscăli se fac cu uşurinţă”, mărturişeşte Crina, o tanără profesoară de engleză, intrată in sistemul de invăţămant in urmă cu cinci ani. De atunci, in fiecare an a predat la altă şcoală, in mediul rural. „Lucrezi patru cinci ore pe zi la clasă, ai vacanţe, insă nu la acestea se rezumă tot ce face un profesor”, a mai spus aceasta.
Pe langă orele suplimentare pe care le petrece pentru pregătirea orelor la clasă, un profesor trebuie să dea dovadă de un psihic echilibrat, să-şi lase deoparte problemele personale, pentru a putea face faţă mentalităţilor părinţilor sau chiar ale unor directori de unitate, a căror gandire este una cel puţin bizară. Reuşesc să „păteze” imaginea acestei profesii, dand „indicaţii utile”, in special, tinerilor profesori: „Să ai grijă ce note dai, căci copiii au părinţi cu bani şi ştiu şi unde să vorbească”, ne destăinuie uimită incă de sfaturile primite o profesoară aflată abia in cel de al doilea an in sistemul de invăţămant.
Şi riscurile nu lipsesc nici din această meserie. Elevii, cu un comportament tot mai violent, sunt din ce mai greu de stăpanit. „Nu se mai poate vorbi de o simplă obrăznicie; au devenit foarte agresivi. Iar dascălul nu are posibilitatea să ia măsuri drastice. Doar prin răbdare şi tact. Acestea sunt singurele metode. Mulţi profesori tineri ii scapă printre degete pe asemenea elevi. Fie de teamă că sunt aşa-zişii puştani de bani gata, fie nu sunt pregătiţi pentru această profesie”, este de părere un dascăl cu vechime. Sunt mulţi printre dascăli care au ales să predea doar pentru a avea un loc de muncă, contribuind, prin lipsa de interes, la pierderea din valoarea acestei profesii.