Inspectoratul calculează cate şcoli mai pot fi inchise.
Ioan Abrudan caută soluţia pentru eliminarea invăţămantului simultan.

Reprezentanţii Inspectoratului Judeţean Şcolar Sălaj au inceput schiţarea unui plan pentru anul şcolar 2011-2012, cand ar uma ca alte unităţi şcolare să fie comasate sau chiar inchise. Potrivit inspectorului general şcolar Ioan Abrudan, in cadrul videoconferinţei de joi susţinute de ministrul Educaţiei, Daniel Funeriu, inspectorilor şcolari li s-a cerut optimizarea reţelei şcolare şi implicit a actului educativ prin continuarea procesului de comasare a unităţilor şcolare şi in anul şcolar viitor. Comasarea unităţilor şcolare se va realiza unde există posibilitatea, acest proces avand ca scop optimizarea actului educativ prin eliminarea invăţămantului simultan, a menţionat Ioan Abrudan. Adică eliminarea situaţiilor in care elevi din ani diferiţi de şcolarizare invaţă in aceeaşi clasă. Abrudan a explicat că elevii din mediul rural nu au şanse egale cu cei din mediul urban, in consecinţă au avut rezultate mult mai slabe. “Deşi copiii din mediul rural sunt o resursă foarte valoroasă, pregătirea lor nu este făcută in condiţii optime. Şcolile mici din mediul rural sunt slab dotate, banii alocaţi sunt insuficienţi. Profesori necalificaţi predau la clase simultane. Un elev de clasa a opta pregătit in aceeaşi clasă cu unul de clasa a cincea sau a şasea nu poate concura cu un elev din acelaşi an de studiu de la oraş”. Din aceste motive comasarea unităţilor şcolare este necesară, acolo unde condiţiile permit acest lucru.
Invăţămantul sălăjean funcţionează “in linii mari”
Inspectorul general şcolar a menţionat că sunt cateva aspecte importante care trebuie avute in vedere pană la decizia de comasare a unor unităţi şcolare. Unul dintre acestea este transportul elevilor, dacă sunt suficiente mijloace de transport, dacă nu găsirea unor soluţii, de exemplu, achiziţionarea unui microbuz de către autoritatea locală, dacă dispune de fonduri, sau o altă soluţie ar fi angajarea unei firme de transport. Insă un alt aspect, care nu poate fi neglijat, este şi starea drumului pe care trebuie transportaţi elevii, şi anume dacă este practicabil, sau dacă nu e, cand va fi, pentru a nu fi nevoiţi elevii să parcurgă traseul pană la şcoală pe jos. Pentru elevii mutaţi intr-o altă şcoală, in urma comasării, trebuie avut in vedere şi dacă spaţiul va fi suficient, “dacă va fi nevoie, de exemplu, de construirea a incă unei săli de clasă, aceasta să fie făcută din timp”, a completat Ioan Abrudan.
Anul acesta, in Sălaj au fost inchise 32 de şcoli. Abrudan a precizat că sistemul de invăţămant sălăjean, “in linii mari funcţionează”, insă probleme mai există. Ar mai fi necesare incă 12 microbuze şcolare. Există şcoli, cum este cea de la Sig, unde datorită numărului foarte mare al elevilor, ar fi nevoie şi de al doilea microbuz, a exemplificat Ioan Abrudan.