Desi au trecut prin experienta inundatiilor, care au pagubit peste 460 de locuinte, salajenii au uitat repede. Nu se inghesuie sa-si asigure casele.
Prefectul Salajului, Alexandru Vegh, a tinut ieri sa transmita prin intermediul jurnalistilor prezenti la conferinta de presa de la Prefectura, necesitatea asigurarii locuintelor de catre populatie, constatand ca pana acum salajenii nu au facut demersuri in acest sens. Argumentul necesitatii asigurarii locuintei prezentat de Vegh a fost cel al pagubelor produse de inundatiile din ultima perioada. Pana acum, Salajul nu era considerat ca fiind o zona inundabila, insa dezastrul provocat de inundatii a dovedit contrariul. Desi, prin asigurarea obligatorie, in caz de inundatii, alunecari de teren sau cutremur, proprietarul primeste maxim 20000 de euro, este utila si aceasta suma pentru a acoperi o parte din daunele suferite.
El a mentionat ca asistatii sociali vor avea politele de asigurare impotriva dezastrelor platite de stat. In Salaj, numarul celor care vor avea asigurata casa de stat este de 3242. Prefectul judetului, Alexandru Vegh spera ca numarul acestora sa scada in perioada urmatoare.
Proprietarii de locuinte mai au la dispozitie sase luni pentru a-si asigura casele impotriva dezastrelor naturale, avand in vedere ca legea nr.260/2008 privind asigurarea obligatorie a locuintelor impotriva cutremurelor, alunecarilor de teren si inundatiilor a devenit aplicabila din 15 iulie 2010. Cei care au o asigurare facultativa vor incheia o polita obligatorie dupa expirarea celei facultative, insa nu mai tarziu de 31 decembrie a primului an de aplicare a legii. Asigurarea obligatorie a locuintelor va fi emisa de o noua companie de asigurari, PAID (Polul de Asigurari Impotriva Dezastrelor), care are 13 actionari – firme private de asigurari, inclusiv statul roman. Polita incheiata are valabilitate 12 luni.
Proprietarii care nu vor respecta obligatia de asigurare a locuintei vor fi sanctionati contraventional. Amenzile vor fi intre 100 si 500 lei. Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor vor intra in atributiile primarilor, iar sumele provenite din amenzi vor intra in fondul bugetului local. Primarii vor furniza PAID lista tuturor locuintelor, inclusiv a celor sociale, aflate in unitatea administrativ-teritoriala respectiva. Actualizarea se va face in termen de 72 de ore de la schimbarea proprietarului locuintei sau, dupa caz, a datelor de identitate a acestuia. In Salaj, pana in prezent, doar doua primarii au trimis situatia locuintelor la PAID, restul de 59 nu au definitivat listele proprietarilor de locuinta.