De la an la an, un post in invatamant este o prioritate tot mai rara pentru tinerii absolventi. Cei care sunt experti intr-o anumita disciplina ocolesc profesia de dascal, iar la titularizare se prezinta doar tineri care nu gasesc o alta oportunitate de angajare, pregatirea lor fiind mult sub asteptari. Notele de 1 la examenul de titularizare din acest an si faptul ca doar unul din trei candidati a obtinut nota 7, necesara titularizarii, confirma degradarea sistemului de invatamant. De ce ocolesc tinerii invata-mantul si de ce numarul profesorilor valorosi este tot mai mic? In primul rand, salariul unui profesor incepator se invarte, dupa reducerea cu 25 la suta, in jurul sumei 650 de lei, in conditiile in care salariul minim pe economie brut este de 720 de lei. Putini se incumeta, pentru un astfel de venit, sa isi asume responsabili-tatea pe care o are un profesor din momentul in care intra sa predea la o clasa si pana cand suna clopotelul sfarsi-tului de promotie. Un alt fenomen este cel al emigrarii. Mirajul banilor atrage majoritatea absolventilor care isi propun castigarea unor burse pentru aprofun-darea studiilor sau gasirea unui loc de munca in strainatate. Nu-i de mirare, salariul unui profesor intr-o tara civilizata din Occident este peste 2000 de euro, adica de cinci ori mai mult fata de cat castiga profesorii romani. In urma cu un an, presedintele Basescu critica starea proasta a sistemului de invatamant, fara sa vina cu o solutie. Stimularea financiara a tot ce inseamna invatamant, de la femeia de serviciu pana la directorul de scoala, si de la grupurile sanitare pana la sisteme informatice performante in scoli, ar putea fi o solutie pentru atragerea tinerilor capabili catre educatie.